tisdag 13 december 2011

Luciamorgon..

..på förskolan. Ja. Inget öga var torrt.
Jag är en sucker för  Lucia.



Spelar ingen roll om det är små eller stora barn som lussar. Jag lipar lika mycket ändå.
Tyvärr har Södertäljekommun en fotopolicy som säger att man inte får fotografera förskolebarn i grupp. Vilket är astrist tycker jag.

Man säger att man värnar om barn med skyddad identitet.
Att det problemet är så stort att man är tvungen att införa policys?
Det är lite sorgligt förståss.

Tydligen försvinner de barnen sen när man kommer upp i skolåldern. För då får man fotografera igen.
Hade varit kul för Kajsa att få en gruppbild på sina kamrater nu när hon skall sluta, men vi får hålla tillgodo med bilder på kompisar två och två...

4 kommentarer:

  1. Problemet är inte bara skyddad identitiet utan att foton idag hamnar på helt andra ställen än i ett fotoalbum hemma. Det är bloggar och facebook mm och där kanske inte alla vill ha sina barn. Det är ju inte alla som är som vi ;-) En del vill leva sitt liv utan att visa upp det för andra ;-)

    Och sekretessen i förskolan är mycket strängare än i skolan därav de olika reglerna.

    Haha, du hör vad påläst jag är... det beror på att jag precis har förklarat för några föräldrar på T-sjön varför de tyvärr inte får fota...

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt Anna. :-) Jag antar att det känns lite tjatigt ibland att behöva förklara och förklara.

    Problematiken med fejsbok och bloggar kan jag såklart förstå. Men jag kan inte låta bli att bli lite ledsen över att inte varken få det klassiska gruppfotot vi tagit tidigare år eller bilder på luciatåget.

    SvaraRadera
  3. Intressant, på vilket sätt skiljer sig sekretessen åt mellan förskola och skola? Vilket lagrum hänvisar man till då måste jag vara nyfiken och undra?

    Många fotograferade på Hagens lucia och ingen sa nått om det (ej undertecknad dock, jag är lydig)

    Det där med att inte ta gruppbild tycker jag är helt märkligt, det kan lösas enkelt genom att som inte vill ha sina barn på bild kan ta undan dem, precis som på gruppfoto i skolan. Det får mig att undra om det egentligen handlar om att ta bort ett moment som kräver tid och energi och inte egentligen kan anses ingå i förskolans uppdrag. I annat fall borde det gälla i alla kommuner och så är inte fallet.

    Söta och duktiga var de oavsett våra små hjärtan!

    SvaraRadera
  4. Absolut, jag håller med!
    Det hade varit så himla fint att ha ett kort på det vackra luciatåget. Och på gruppen.

    SvaraRadera