torsdag 15 december 2011

En fråga

Till er som är bättre än jag på upphovsrättslagen. Linda? Elin?

På flera av  bloggar jag läser varje dag är det väldigt fina bilder. Som inte är tagna av bloggaren.
Väldigt sällan skrivs någon form av källa till vem som tagit dem. Är det ok?
Borde man inte skriva vem som äger bilden?

Ni som lägger upp bilder tagna från webben, tar ni dem från någon sajt med "gratisbilder" eller köper ni dem? Eller är det så att man inte tänker på vem som plåtar eller om det är ok att publicera bilden i egna syften?
Jag dömer ingen, absolut inte. Vill bara veta vad som är ok och inte. Ett ickeproblem antar jag. Men lite lite intressant.

Från en som är lite förvirrad.

5 kommentarer:

  1. Jag är helt kass på upphovsrättslagen. Det enda jag lärt mig är att man inte får publicera någon annans bild/illustration utan att ange fotograf/upphovsrättsman.

    MEN det är ju inte helt enkelt att hitta fotografen/källan ibland, eftersom samma bild kan förekomma på miljarrrrrder ställen om man googlar - så jag nyttjar mitt sunda förnuft. På bilder från folk jag känner anger jag alltid källan. På andra mer allmänna bilder (som redan finns i tusen kopior på google och som visar typ en schampoflaska) slarvar jag ibland...

    SvaraRadera
  2. Ja, kommersiella bilder, typ jag-har-köpt-en-ny nattkräm-här-är-en-bild-på-den, är ju sällan någon som opponerar sig imot. Tänker lite mer på lifestylebloggar där det är en väldans massa konstnärliga bilder som rimligtvis borde ha en fotograf som vill ha betalt. Då borde det väl vara som att man laddar ner musik eller film utan att betala tänker jag.. Men som sagt. Ett ickeproblem i min lilla värld :-)

    SvaraRadera
  3. Det där har jag också funderat över. Jag tror nog att man bör ha tillåtelse att använda bilden men hur i hela världen ska det gå till? Har man en välbesökt känd blogg så tror jag att man kanske anger källan på publicerade bilder men ofta ser man att det står pinterest eller andra samlingsställen som är fyllda med bilder. Lösningen borde väl vara att bilderna märks med ägaren, att det står på bilden.
    Jag slarvar vidare på min blogg så får vi se om någon kommer knackandes på min dörr en dag.

    SvaraRadera
  4. Ha ha, ja Lotta, din blogg börjar bli stor nu när du har tävlingar, kanske det kommer någon och knackar ;-)

    Skämt åsido. Jag tror inte någon kommer och knackar. Och jag förstår problematiken, och det är ju så enkelt.

    God jul Lotta.

    SvaraRadera
  5. Nu är ju du bortrest redan, men så här är det: det är aldrig okej att publicera någon annans bilder utan lov, ens om man anger källan. Sen finns det ju bilder som man kan misstänka är okej att publicera för att upphovsmannen har intresse av det. Och så finns det pressbilder som företagen lägger ut på sina hemsidor och som är avsedda för att publiceras av vem de vara månde. Det är väl hyfsat sällan som en fotograf sitter och letar sina bilder på alla små skruttbliggar, men det händer. Är det en privat blogg brukar de flesta bara kontakta vederbörande och upplysa om att det är intrång och så tar man bort bilden. Men har man otur kan man faktiskt få en ganska dyr räkning. Tänk också på att det räknas som intrång om man till exempel fotar av en tidningssida. Då kan såväl skribent, fotograf som redigerare - om se är tjuriga - vilja ha betalt för publiceringen av deras verk...

    //Linda

    SvaraRadera